Música

Riccardo Frizza

DIRECTOR D'ORQUESTRA

“Quan dirigeixo en un teatre ho visc com el primer cop”

Un any i mig després de dirigir-hi Rigoletto, el mestre Riccardo Frizza (Brescia, 1971) torna des d’avui al Gran Teatre del Liceu amb L’italiana in Algeri de Rossini, del qual enguany es commemora el 150 aniversari de la seva mort.

Quina és la seva relació amb ‘L’italiana in Algeri’?
És la primera òpera que vaig dirigir, l’any 2003 al Teatro dell’Opera de Roma, de manera que li tinc molta estima. Ha determinat la meva carrera. Representa el primer intent de Rossini d’escriure una òpera còmica que no fos una farsa en un únic acte. La combinació entre la seva vessant còmica i sentimental és important.
Quina és la seva principal dificultat?
És una òpera molt transparent, de manera que, el més mínim error, es nota. I hi ha parts tècnicament difícils de cantar. Els assajos, però, han anat molt bé. L’orquestra va saber entrar des del primer moment en el color d’aquesta partitura i no tinc cap dubte que tant orquestra com el cor faran un gran treball.
Queda res per conèixer o reivindicar, de Rossini?
No. S’ha fet un gran treball, fins al punt que és perfectament normal escoltar La donna del lago o Maemotto Secondo als teatres, la qual cosa, als anys vuitanta, quan es feien tres o quatre títols, no era tan habitual. Rossini, com a compositor, és, amb Mozart, Bach i Beethoven, un dels genis absoluts de la història de la música. Des de ben jove tenia una estètica musical pròpia i absolutament única, no va agafar inspiració de cap compositor, i els que van venir després, com Donizetti, no van tenir-ho fàcil per allunyar-se de la seva estètica musical.
És, des de fa poc, el director del Festival Donizetti de Bergamo. Quins reptes té?
Intentar fer, precisament, el que Pesaro va fer amb Rossini als anys setanta. Serà un treball més llarg i dur, perquè l’obra de Donizetti és extensíssima. Hi ha publicades ja moltes partitures en edició crítica i, en els pròxims anys, se’n faran més. Als anys 80 i 90, per exemple, hi havia arreu del món tres o quatre tenors rossinians de cert nivell. Avui, almenys, n’hi ha deu. I aquests són els fruits del que es va fer a Pesaro, aconseguir que qui cantés, per exemple, La donna del lago de Rossini fossin cantants de primer ordre a nivell tècnic i vocal. Amb Donizetti, que és un compositor que està entre dos grans pilars, Rossini i Verdi, ens agradaria experimentar quines són les veus adequades per fer-ho.
Com es va enamorar de l’òpera, vostè?
No l’estimava gens, al principi! Al conservatori estudiava únicament Chopin, Liszt... L’òpera estava molt allunyada de la meva sensibilitat, fins al punt que ens van dur a veure I puritani i em vaig avorrir moltíssim. Quan vaig anar a estudiar a Siena, però, vaig fer un curs de direcció d’àries que va començar precisament amb Rossini i allò em va obrir la ment.
Determina la seva aproximació al repertori líric italià el fet de ser, precisament, italià?
És interessant. Els italians, per exemple, eren uns grans intèrprets de Wagner, que volia que fossin precisament italians els que dirigissin les seves òperes. Ara difícilment es veu un italià dirigir una òpera alemanya o francesa, però, en canvi, es pot veure un coreà o un xinès dirigir-ne una d’italiana o anglesa. Són coses que no entenc.
Quins reptes té?
La meva carrera acaba de començar. Sempre he viscut amb aquesta sensació. Cada vegada que dirigeixo en un teatre ho visc com el primer cop. Vull acabar obres de Verdi, que me’n queden poques. I, després, obrir-me a repertori no italià.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
EQUIPAMENTS

Més de 110.000 persones participen en la Nit dels Museus

barcelona
Crítica

Manolo García, entre globus i exabruptes

FESTIVAL DE CANES

Paul Schrader i Richard Gere es retroben

CANES
Crítica

Concert kairològic

Festival de cinema

La crueltat de Yorgos Lanthimos torna a Canes

Canes
Quim Gibert
Ensenyant i autor del llibre “Allà d’allà”

“La llengua persistirà si estem disposats a mobilitzar-nos”

Banyoles
cultura

Vilassar de Dalt: aparador de la fotografia analògica fins al 18 de juny

Vilassar de Dalt
Cultura

Mor Gudrun Ure, actriu escocesa protagonista de la sèrie infantil ‘Super Gran’

Cultura

Mor la presentadora i actriu mexicana Verónica Toussaint